Projekt edukacyjny – tematy
BLOK HUMANISTYCZNY
- 1.Jestem Europejczykiem i obywatelem świata.
- 2.Moja mała ojczyzna.
- 3.Skąd jesteś? Skąd pochodzą Twoi dziadkowie? Rzecz o korzeniach.
- 4.My w szkole, szkoła w nas. Prawdziwy obraz uczniów Gimnazjum nr 71.
- 5.Rzecz o języku młodzieżowym.
- 6.Skąd się biorą autorytety? Czy są niezbędne dla młodego człowieka?
- 7.Świat duchowy czy realny?
- 8.Warszawa jako miasto wielokulturowe.
- 9.Świadkowie historii są obok nas. 30 rocznica wprowadzenia stanu wojennego w Polsce.
- 10.Sławni warszawianie.
- 11.Żydzi w Warszawie.
- 12.Warszawskie miejsca pamięci.
- 13.Warszawa jako Paryż północy.
- 14.Przekazy dawniej i dziś.
- 15.Życie i twórczość Krzysztofa Kamila Baczyńskiego – patrona Gimnazjum nr 71 na Bielanach.
- 16.600 rocznica bitwy pod Grunwaldem.
- 17.200 rocznica urodzin Fryderyka Chopina.
- 18.Muzea warszawskie – prezentacja wybranych obiektów.
- 19.Czesław Miłosz – życie i twórczość w 100 rocznicę urodzin.
- 20.Magiczne miejsca w Warszawie.
- 21.Czy znasz swój kraj? Informator o Polsce i Polakach.
- 22.Polscy laureaci nagrody Nobla.
- 23.Pisarze, patroni ulic na Bielanach. Informator.
- 24.Warszawskie nekropolie. Przewodnik.
- 25.Wolontariat w Polsce. Historia powstania i dzień dzisiejszy.
- 26.„Zakochaj się w Warszawie”. Przewodnik po najpiękniejszych miejscach w stolicy.
- 27.Media – historia i wpływ na współczesnego odbiorcę.
- 28.Język Internetu. Sposoby komunikowania się w Internecie.
- 29.Czas wolny dawniej i dziś. Sposoby spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież.
- 30.Dramaty młodości. Problemy nastolatków i sposoby radzenia sobie z kłopotami
- 31.Polskie tradycje dawniej i dziś.
- 32.Edukacja w USA – fakty i mity.
- 33.Bielany wczoraj i dziś – przewodnik multimedialny.
- 34.Historia Gimnazjum nr 71 – przewodnik multimedialny.
- 35.Dlaczego warto wybrać naszą szkołę? Informator dla absolwentów szkoły podstawowej.
- 36.Największe festiwale muzyczne w Warszawie – przegląd.
- 37.Sale koncertowe w moim mieście. Prezentacja najciekawszych obiektów.
- 38.Instrumenty klasyczne i ich elektryczne odpowiedniki.
- 39.Profil Fryderyka Chopina na Facebook’u.
BLOK MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZY
- 1.Piramidy i inne budowle starożytne.
- 2.Ruch uliczny w moim mieście.
- 3.Korzyści i zagrożenia wynikające z użytkowania komputerów i Internetu.
- 4.Projekt skateparku przyszłości.
- 5.Poradnik wyszukiwania informacji w Internecie.
- 6.Ile chemii jem codziennie?
- 7.Jaki masz wpływ na efekt cieplarniany?
- 8.W poszukiwaniu alternatywnych źródeł energii.
- 9.Odkrycia Marii Skłodowskiej – Curie drogowskazem w epokę chemii jądrowej.
- 10.Dlaczego warto rzucić palenie wyrobów tytoniowych?
- 11.Program oraz kosztorys wycieczki do wybranej stolicy państwa należącego do Unii Europejskiej.
- 12.Piękna jest nasza Ziemia – gawęda przyrodnicza pod hasłem: „Mazowsze – moja mała ojczyzna”.
- 13.Czy znasz swoje miasto w obiektywie?
JĘZYKI OBCE
- 1.Pomniki (zabytki) Warszawy.
- 2.Najpiękniejszy region Polski.
- 3.Dzisiejsza moda.
- 4.Moje/nasze hobby.
- 5.Język angielski od początków do czasów współczesnych. Historia i ewolucja języka angielskiego.
- 6.Grupy etniczne mieszkające w krajach anglojęzycznych – religia, życie, wartości, tożsamość kulturowa.
- 7.Co czyni Brytyjczyków „innymi” od pozostałych narodów europejskich? (polityka, kultura, historia, odrębność religijna).
- 8.Wykorzystanie form dziennikarskich w procesie tworzenia programu telewizyjnego.
- 9.Teatr Szekspirowski.
WYCHOWANIE FIZYCZNE
- 1.AWF – uczelnia bielańska.
- 2.Mistrzowie sportu rodem z Warszawy.
- 3.Historia wybranej dyscypliny sportowej.
- 4.Obiekty sportowe w Warszawie wczoraj i dziś.
- 5.Sport w fotografii.
- 6.Formy aktywnego spędzania czasu wolnego.
- 7.Metody walki z otyłością.
- 8.Polskie złote
Regulamin realizowania projektów edukacyjnych
w Gimnazjum nr 71 im. K. K. Baczyńskiego w Warszawie
Ustalenia ogólne
§ 1.
1. Projekty realizowane są przez uczniów w klasie II, a w szczególnych wypadkach ich
realizacja może zostać dokończona lub przesunięta nie później niż do zakończenia
pierwszego okresu nauki w klasie III.
2. Uczeń może brać udział w realizacji więcej niż jednego projektu.
3. Temat projektu wpisywany jest na świadectwie ukończenia szkoły.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, uczeń lub jego rodzice wskazują, w terminie
nie później niż do 30 maja roku szkolnego, w którym uczeń przystępuje do egzaminu
gimnazjalnego, temat którego projektu zostanie wpisany na świadectwie ukończenia
szkoły.
§ 2.
Czas trwania projektów powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy i może być
przedłużony przez opiekuna zespołu.
§ 3.
Gimnazjum zapewnia warunki do realizacji projektów w ramach posiadanych środków.
§ 4.
Nad realizacją projektu czuwa opiekun projektu. Jego zadania to:
1) omówienie scenariusza projektu z uczniami;
2) przygotowanie kontraktu i podpisanie go z uczniami:
3) przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami jej prowadzenia:
a) karta projektu,
b) karta samooceny ucznia,
c) karta oceny projektu,
d) karta oceny prezentacji projektu,
e) sprawozdanie z realizacji projektu.
4) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem projektu:
5) organizowanie opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji;
6) pomoc uczniom na każdym etapie realizacji projektu;
7) motywowanie uczniów do systematycznej pracy;
8) pomoc w prezentacji projektu;
9) ocena projektu;
10) komunikacja z wychowawcą ucznia na temat jego udziału w projekcie;
11) koordynowanie pracy nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny jest
międzyprzedmiotowy.
§ 5.
Nauczyciel niebędący opiekunem projektu, a współpracujący z opiekunem w projekcie
międzyprzedmiotowym, jest zobowiązany do :
1) konsultacji dla uczniów zgodnie z ustalonym harmonogramem;
2) czuwania nad prawidłowym przebiegiem projektu;
3) sprawowania opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji,
zgodnie z ustalonym zakresem merytorycznym;
4) prowadzenia dokumentacji uzgodnionej z opiekunem projektu;
5) współpracy z opiekunem projektu w ciągu roku szkolnego i podczas organizowania
Festiwalu Projektów;
6) ustalenia oceny przedmiotowej projektu;
7) udziału w ustaleniu oceny końcowej dla ucznia realizującego projekt, skutkującej
wpisem na świadectwie ukończenia szkoły;
8) udziału w ustaleniu oceny zachowania ucznia.
§ 6.
Wychowawca klasy jest zobowiązany do :
1) poinformowania uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach
realizacji projektu edukacyjnego;
2) prowadzenia działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez
wszystkich uczniów klasy, w szczególności:
– wyboru tematu i grupy projektowej każdego ucznia klasy,
– monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z
opiekunem zespołu,
– przekazywania informacji o wynikach monitorowania rodzicom;
3) komunikowania się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;
4) prowadzenia odpowiednich zapisów w dokumentacji szkolnej, związanych z realizacją
przez ucznia projektu edukacyjnego (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa).
Ustalenia organizacyjne
§ 7.
1. Na początku każdego roku szkolnego, wychowawca informuje uczniów klasy II
o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem.
2. Rodzicom przekazuje się informację na pierwszym zebraniu w klasie II, nie później
niż w terminie do 15 września.
§ 8.
1. W terminie do 30 września nauczyciele opiekunowie projektów przedstawiają
dyrektorowi listę tematów z celami, opisem problematyki oraz dokumentacją, która
będzie wymagana podczas realizacji projektu.
2. Tematyka może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów.
3. Informacje, o których mowa w ust 1., udostępnia się uczniom na stronie internetowej
Gimnazjum i w bibliotece.
§ 9.
1. Wyboru określonego tematu dokonują uczniowie do 31 października, składając
wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu w liczbie
od 3 do 6, przy czym mogą to być zespoły międzyoddziałowe.
2. Ten sam temat projektu może być wybrany, za zgodą opiekuna projektu, przez kilka
zespołów uczniowskich.
3. W przypadku gdy uczeń:
1) nie zdecyduje o wyborze tematu;
2) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt;
3) nie złoży deklaracji z powodów niezależnych od siebie (np. z powodu
choroby), wychowawca klasy włącza go do określonego zespołu,
uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
§ 10.
Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem
uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
1) czas realizacji projektu;
2) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac;
3) podział zadań w zespole i zasady współpracy;
4) kryteria oceny projektu;
5) sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do karty realizacji
projektu.
§ 11.
1. Podczas pracy nad projektem opiekun projektu winien na bieżąco monitorować prace
zespołu i poszczególnych jego członków oraz udzielać konsultacji i wskazówek.
2. Nauczyciele niebędący opiekunami projektów są zobowiązani, we współpracy z
opiekunem, do pomocy uczniom.
Prezentacja projektu
§ 12.
1. Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja, której forma jest uzależniona od
tematyki realizowanego projektu.
2. Prezentacje odbywają się podczas Festiwalu Projektów, a jeśli nie ma możliwości
zaprezentowania wszystkich zrealizowanych projektów, w innym terminie,
wyznaczonym przez dyrektora w uzgodnieniu z opiekunami poszczególnych
projektów.
3. W zależności od tematyki projektu w prezentacjach, jako obserwatorzy i zaproszeni
goście, mogą uczestniczyć:
1) uczniowie danej klasy;
2) rodzice uczniów;
3) osoby lub przedstawiciele instytucji, organizacji, władz samorządowych, z
którymi wiązała się tematyka projektu;
4) inne osoby, których obecność opiekun i uczniowie uznają za ważną i potrzebną
ze względu na charakter projektu.
Ocena projektu
§ 13.
1. Oceny projektu dokonuje opiekun po konsultacji z innymi nauczycielami.
2. Kryteria oceny uwzględniają:
1) sprawozdania z projektu (np. karta realizacji projektu);
2) wytwory materialne dokonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były
planowane i powstały;
3) sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia , jeśli było ono celem
projektu;
4) pracę zespołową i indywidualną ucznia (systematyczność, aktywność,
twórczość, współdziałanie);
5) samoocenę ucznia.
3. Ocenie podlega każdy z członków zespołu, któremu opiekun przedstawia informację
zwrotną o jego roli w realizacji projektu.
4. Opiekun projektu przedstawia wychowawcy informację o przebiegu realizacji
projektu przez uczniów, ocenie projektu poszczególnych uczniów.
5. Ocena udziału ucznia w projekcie kończy się stwierdzeniem uogólniającym:
uczestniczył/nie uczestniczył w projekcie, które jest podstawą do dokonania zapisu na
świadectwie ukończenia gimnazjum i w innych dokumentach szkolnych.
6. Udział ucznia w realizacji projektu podlega ocenianiu z przedmiotu lub kilku
przedmiotów.
7. Udział ucznia w projekcie ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z zasadami
ustalonymi w Statucie Gimnazjum nr 71.
8. Dokumentacja zakończonego projektu zostaje przekazana dyrektorowi szkoły i jest
przechowywana do końca nauki ucznia w gimnazjum.
Postanowienia końcowe
§ 14.
Dyrektor szkoły decyduje o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w
uzasadnionych przypadkach na udokumentowany wniosek rodziców (prawnych
opiekunów).
§ 15.
Dyrektor podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizacji projektu edukacyjnego na
jego prośbę w sytuacjach uniemożliwiających jego nieobecność w szkole (np. nauczanie
indywidualne, inne sytuacje zdrowotne lub losowe).
§ 16.
Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji
projektów edukacyjnych.
§ 17.
Dyrektor szkoły w porozumieniu z rada pedagogiczną może zmienić zapisy niniejszego
regulaminu, dostosowując je do realiów i możliwości organizacyjnych szkoły.