,,Lekcja chemii Orlen” to ogólnopolski projekt lekcji multimedialnych i pokazów eksperymentów chemicznych przeprowadzonych dla gimnazjalistów przez przedstawicieli Polskiego Koncernu Naftowego Orlen nt.ropy naftowej i gazu łupkowego. Dnia 18 października 2013r. wzięli w niej udział uczniowie klas III naszego gimnazjum.
Tematem zajęć była przeróbka ropy naftowej – zagadnienie bliskie nam wszystkim. Nasza młodzież z dużym zainteresowaniem obejrzała prezentację, wzbogaconą humorystycznym pokazem multimedialnym, jak również z uwagą śledziła ciekawe doświadczenie chemiczne ilustrujące destylację frakcyjną ropy naftowej. W trakcie lekcji uczniowie dowiedzieli się między innymi: skąd pochodzi ropa, gdzie znajdują się jej największe złoża, jakimi metodami jest pozyskiwana, jakie ma właściwości, dlaczego ceny ropy podawane są w dolarach, co to jest baryłka i jaką ma objętość, jakie cenne produkty z niej można otrzymać, jak również to, jakie zagrożenia stwarza dla świata. Ponadto podczas zajęć interaktywny Petro przybliżył uczniom postać wybitnego Polaka, jakim był Ignacy Łukasiewicz. Z ogromnym entuzjazmem uczniowie oglądali przedmioty i materiały używane na co dzień, nie wiedząc, że są wyprodukowane z czarnego złota.
Różnorodna forma lekcji sprawiła, że uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, odpowiadając na wszystkie pytania, udowadniając tym samym, że surowiec, jakim jest ropa, nie jest im obcy i wiedzą na ten temat dużo. Uczniowie szczególnie wyróżniający się podczas lekcji otrzymali płytę DVD z filmem ,,Skąd się wzięła ropa naftowa, czyli opowieść o władzy, bogactwie, sławie oraz o innych ludzkich słabościach”.
Wydaje się, że poznawanie i uczenie się tak trudnego przedmiotu powinno odbywać się właśnie w taki sposób – ciekawy, prosty i efektywny. Wszelka innowacyjność jest zawsze mile widziana, gdyż to ona inspiruje, szczególnie młodzież, która jest żądna przygód i wrażeń. Ta niecodzienna lekcja chemii okazała się trafnym wyborem. Uświadomiła trzecioklasistom, że chemia jest wykorzystywana na każdym kroku codziennego życia oraz daje w przyszłości możliwość ciekawej pracy zawodowej.
Inicjatorką zgłoszenia szkoły do udziału w projekcie Project School Orlen była
Maria Sabała – nauczycielka chemii.