Innowacja pedagogiczna z Gimnazjum nr 71 w ramach ZS119 w Warszawie. „Gramy w piktogramy” (w ramach projektu „Piktografia”) „PIKTOGRAFIA „ Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem symbolicznym w edukacji z zakresu nauk matematycznych z zastosowaniem piktogramów Asylco. Zajęcia prowadziła p. Ewa Majewska.
OPIS INNOWACJI
Jak pokazują m.in. prowadzone w Polsce badania o charakterze jakościowym, np. obserwacje lekcji, w naszej szkole brakuje w pracy z uczniami stawiania wyzwań w strefie ich najbliższego rozwoju, pobudzania ich aktywności intelektualnej, rozwiązywania problemów, działań motywujących poznawczo. Dominuje natomiast na każdym etapie kształcenia styl podający, narzucanie gotowych reguł i schematów, zapamiętywanie a nie rozumienie. Efektem tej tradycji edukacyjnej są słabe wyniki na sprawdzianie po klasie szóstej, zwłaszcza w obszarach rozumowanie i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, słabe wyniki na egzaminie gimnazjalnym w części matematyczno-przyrodniczej, niechęć uczniów do przedmiotów matematycznych, niesamodzielność i schematyzm myślenia absolwentów polskich szkół.
Język symboliczny jest nie tylko skutecznym narzędziem komunikowania się w różnych sytuacjach, ale jest również potężnym narzędziem ułatwiającym rozwiązywanie problemów, w tym także dotyczących życia codziennego. Język symboliczny jest narzędziem wspierającym myślenie matematyczne, ale sam także musi być przez matematyczne myślenie wspierany.
W tym celu uczniowie muszą mieć w procesie kształcenia okazję do poznawania i stosowania różnych sposobów rozumowania i wnioskowania typowych dla matematycznej twórczości – do rozumowania indukcyjnego i dedukcyjnego, uogólnienia i specyfikacji, do dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości, do rozumowania przez. Powinno to być ich udziałem na każdym etapie rozwijania umiejętności matematycznych – zarówno podczas manipulacji, jak i operowania zawansowanymi formalnie zapisami.
Cele innowacji
Celem głównym innowacji jest podwyższenie u uczniów szkół podstawowych i gimnazjów poziomu rozumienia matematyki i posługiwania się nią w praktyce poprzez wykorzystanie innowacyjnego narzędzia – pakietu edukacyjnego „Gramy w piktogramy”.
Celami szczegółowymi są:
- podwyższenie umiejętności uczniów w zakresie:
- dobierania modeli matematycznych do analizowanych sytuacji z uwzględnieniem posługiwania się językiem symbolicznym,
- poziomu rozumienia pojęć matematycznych, także dzięki ich samodzielnemu konstruowaniu przez uczniów,
- rozwiązywania problemów o charakterze matematycznym z wykorzystywanie procesów poznawczych istotnych dla myślenia matematycznego.
- podwyższenie profesjonalnych kompetencji i umiejętności nauczycieli.
Spodziewanym rezultatem innowacji jest zwiększenie zainteresowania wśród uczniów matematyką oraz podniesienie jakości i efektywności uczenia się, poprzez:
Wzbogacenie zasobu metod i form kształcenia wykorzystywanych przez nauczycielki/nauczycieli w pracy z uczniami, co wiąże się ze zmianą ich postaw i kompetencji zawodowych, w tym:
- traktowanie procesu kształcenia jako procesu społecznego wymagającego komunikowania się i negocjowania znaczeń,
- rozumienie matematyki jako rodzaju ludzkiej aktywności angażującej procesy myślowe w rozwiązywaniu problemów, matematyka to nie liczenie a myślenie,
- stosowanie w większym zakresie niż dotychczas indywidualizacji w procesie edukacyjnym,
- wykorzystanie pomocy dydaktycznych pobudzających konstruowanie przez uczennice/ uczniów pojęć matematycznych oraz wspierających samodzielność poznawczą.
- Zmiany w postawach uczennic/uczniów:
- samodzielność myślenia,
- kreatywność,
- gotowość do uczenia się we współpracy z innymi.
Podniesienie poziomu opanowania przez uczennice/uczniów umiejętności:
- wykorzystania i tworzenia informacji,
- nadawania i negocjowania znaczeń,
- rozumowania i argumentowania,
- użycia i tworzenia strategii,
„Witamy piktogramy” – czyli o zapisach rysunkowych i symbolicznych
Aktywna i twórcza praca uczniów podczas zajęć na pewno będzie zachęcać innych do pracy z piktogramami:
- Dlaczego warto zmienić tradycję edukacyjną nauczycieli:
- nauka według starych schematów
- brak indywidualizacji pracy z uczniem
- brak wykorzystania w prowadzeniu zajęć narzędzi multimedialnych
- brak w posługiwaniu się symbolami (rysunkami) w rozwiązywaniu problemów matematycznych